Tuesday, January 6, 2015

Review - Abandon in Place

Abandon in Place

De ongehoorde verlangens van honderdduizenden ruimtefans worden 'gechanneled' door één persoon. En die ene persoon werkt bij NASA. En als hij op een dag vanaf het command and control center naar buiten loopt, dan verschijnt daar - vanuit het niets - een Apollo-Saturnus raket op lanceerplatform 39A. De raket stijgt op met een enorm gebulder en maakt de reis naar de maan. De raket verdwijnt echter wanneer een mens de controle over zou moeten nemen. Als dit fenomeen wekelijks toeslaat wordt NASA heel erg bang. Op een begeven moment steelt een echtpaar de raket en ze vliegen weg! Deze schrijver heeft een ongelooflijk goed gevoel voor humor. Aan het begin wordt de raketman opgepakt door een paranormaal instituut van de Amerikaanse defensie. Ze willen hem onderzoeken. Hij besluit de onderzoekers te irriteren.

Het is een kritisch boek over de verslommering van het ruimtevaartproject. We stonden namelijk aan het punt van een monumentale doorbraak. We hadden op Mars kunnen lopen. In plaats daarvan bouwde NASA het ruimtestation en gingen ze fruitvliegjes kweken in een eindeloze baan om de Aarde.

Het boek is heel leuk want het is namelijk één grote oorlog geworden. En niet dat die oorlog leuk is maar wel wat er in die oorlog gebeurt.

De hele wereld realiseert zich namelijk dat ook zijzelf over paranormale krachten bezitten. (as if you didn't already know :p) Er is op een begeven moment een oorlog gaande tussen de fundamentalisten en de rest van de wereld. Er duiken allemaal religieuze terroristen die samen een grote leider hebben en die hun krachten gebruiken om oorlog te voeren. Het zaakje loopt nogal uit de hand totdat de raketman wordt opgeroepen om te helpen.

De hele wereld gaat naar de klote en de raketman wordt de nieuwe messiah die maanlandingsvoertuigen kan laten materialiseren boven zijn vijanden! Op het einde is er een soort 'boss'' fight tegen de bad guy en de good guy laat dan zijn grootste wapen zien. Een Saturnus raket. Hij materialiseert op de kop, met brandende motoren, boven de villa van de slechterik en ragt zich de villa in. KABAAM! Hij sterft keihard in een dikke explosie. Einde.

Die explosie is trouwens niet normaal. :)

Thema's in dit boek: Quantum weirdness, quantum entanglement, spiritualiteit, ruimtevaart, paranormaal, oorlog, wilskracht, geloof, humor.